Animaatio

Viestinnällisen sisällön tulee ilman muuta kiinnostaa kohdeyleisöä. Monilla mittareilla animaatio onkin värikkyydellään ja vauhdikkuudellaan kiinnostavan sisällön kärkikastia. Sen sovelluskohteita ja jakelukanavia on lukuisia, eikä kerrontamuoto rajoita viestin perillemenoa. Konseptoimme, käsikirjoitamme ja tuotamme animaatiot tavoitteidenne mukaisiksi. Animaatiot auttavat pääsemään viestinnällisiin, markkinoinnillisiin ja myynnillisiin tavoitteisiin.


Animaation mahdollisuudet

Kuvassa voidaan pienellä budjetilla näyttää hyvin monimutkaisiakin asioita. Ja siinä missä kuvaukset ja niiden järjestelyt ovat usein hankalia ja aikaa vieviä kokonaisuuksia, animaatiossa asiat ovat toisin. Kuvittajan kynästä lähtevä jälki toimii johtoajatuksena ja rajoittavat tekijät johtuvat harvemmin fysiikan sääntöjen rajoituksista. Voidaan näyttää miltä tuote näyttää rannalla Afrikassa tai suurkaupungissa Amerikassa, ilmasta, maalta, mereltä ja seinän läpi. Esiintyjien palkkiot rajoittuvat käytettävien spiikkereiden määrään ja vaikkapa vuodenajat on mahdollista simuloida sekunneissa. Sisällöstä saadaan helposti vauhdikasta ja viihdyttävää.

2D-animaatio vai 3D-animaatio

Animaatiossa myös kerronnan nopeus on omaa luokkaansa. Kuvasta on mahdollista rajata pois kaikki sivuseikat ja keskittyä vain olennaisen näyttämiseen. Näin välitettävä informaatio on terävöitettävissä äärimmilleen, mikä nopeuttaa myös kerrontaa. Kuvituksiin on mahdollista tuoda huumoria ja organisaation ilmettä juuri siinä määrin kuin organisaation ohjesäännöt sallivat. Viesti voidaan välittää hyödyntäen tyyliteltyä 2D-animaatiota, 3D-animaatiota, valkotauluanimaatiota tai vaikkapa stop-motion-animaatiota. Voidaan esitellä ohjelmiston toimintaa tai viestittää organisaation uutta strategiaa. Animaatiossa budjetin osalta on merkitystä pituudella, mutta myös kohtausten määrällä ja laadulla. Etenkin 3D-animaatiossa jokainen kuva pitää erikseen renderöidä, eli laskea geometria, kuvakulmat, valot ja tekstuurit yhteen, muodostamaan lopullinen kuva. Yksittäisen kuvan renderöintiin voi mennä esimeriksi tunti. Näin ollen yhden sekunnin mittaisen klipin renderöintiin menee jo vuorokausi.

2D-animaatio

2D-animaatio on tehokas sisältömuoto markkinointiin netissä, televisiossa ja uutiskirjeissä. Viestinnällinen ja markkinoinnillinen aktiivisuus on tärkeää mille tahansa organisaatiolle. Laajan yleisön huomion saaminen ja viestin kertominen lyhyessä ajassa on 2D-animaation vahvuus. Kuten kaikessa viestinnässä, oikeiden asioiden tekeminen oikeassa järjestyksessä on toivotun lopputuloksen saamiseksi erittäin tärkeää.

3D-animaatio

3D-animaation mahdollisuudet kerrontaa ovat vailla vertaansa. Sitä hyödynnytään esimerkiksi elokuvissa ja mainoksissa, mutta toisaalta myös opasvideoissa ja työturvallisuusvideoissa. 3D-animaatiolla on mahdollista esittää monimutkaisia asioita ymmärrettävässä muodossa. Esimerkiksi korvan rakenne aukeaa parhaiten, kun aiheesta pyörii 3D-malli silmien edessä. Toisaalta katsoja voidaan viedä hurjalle matkalle vaikkapa kaivokseen tai elektronisen vempeleen sisälle. Älypuhelin voidaan purkaa osiin ja kasata takaisin katsojan silmien edessä muutamissa sekunneissa.

Kohtuullisella vaivalla kiinnostavaa

Viestinnällinen ja markkinoinnillinen aktiivisuus on tärkeää mille tahansa organisaatiolle. Laajan yleisön huomion saaminen ja viestin kertominen lyhyessä ajassa on 2D-animaation vahvuus. Kuten kaikessa viestinnässä, oikeiden asioiden tekeminen oikeassa järjestyksessä on toivotun lopputuloksen saamiseksi erittäin tärkeää. Siinä missä kuvaukset ja niiden järjestelyt ovat usein hankalia ja aikaa vieviä kokonaisuuksia, animaatiossa asiat ovat toisin. Kuvittajan kynästä lähtevä jälki toimii johtoajatuksena ja rajoittavat tekijät johtuvat harvemmin fysiikan lakien rajoituksista. Tuote voidaan näyttää rannalla Afrikassa, merellä, maan alla, avaruudessa tai kerrostalon seinän läpi. Vuodenaikojakin voidaan simuloida verrattain nopeasti. Esiintyjien palkkiot rajoittuvat mahdollisesti käytettävään spiikkeriin. Sisällöstä saadaan kohtuullisella vaivalla kiinnostavaa ja viihdyttävää.

Monipuolisuus ja rajattomuus

Monipuolisuus ja rajattomuus ovat ehdottomasti 3D-animaation vahvuuksia. Soveltamiskohteita on rajattomasti aina tuote-esittelyistä kokonaisten maailmojen visualisointiin ja konseptien viestintään. Käytännössä asiat pystytään kuvaamaan juuri niistä kuvakulmista joista halutaan, vaikka avaruudesta käsin. Visuaalinen kerronta voi olla äärimmäisen realistista tai erittäin abstrahoitua. Asiat voidaan esittää esimerkiksi konsolipeleistä tutulla low-poly-grafiikalla tai ihan pelkkinä rautalankamalleina. Ja kuten todettua, taivaskaan ei tässä kerrontatyylissä ole rajana.

Animatik

Animaatiossa on järkevää edetä kuvakäsikirjoituksen jälkeen animatikiin, jossa kuvakäsikirjoitus esitetään karkealla tasolla animoituna. Animatikin kautta animaation mahdolliset puutteet tulevat hyvissä ajoin esille, eikä muutoksia tarvitse lähteä tekemään valmiiseen materiaaliin. Myöhemmissä vaiheissa muutosprosessista tulisi huomattavasti raskaampi.

Tee-se-itse

Animaatio kuulostaa helposti melko työläältä projektilta, johon on hankittava osaamista ulkopuolelta. Tähän tarpeeseen on viime vuosina tullut kuitenkin paljon ohjelmia, joilla esimerkiksi sisäiseen viestintään suunnatut yksinkertaiset selittävät animaatiot on kätevää tehdä. Ohjelmat mahdollistavat esimerkiksi tussitauluanimaatiot karkealla tasolla. Niistä löytyy valmiit objektikirjastot, joita on käyttäjä voi liikutella ja asettaa syntymään esimerkiksi tussilla piirtäen. Tuloksena syntyvät animaatiot eivät ole välttämättä designluomuksia, mutta ajavat asiansa siinä missä PowerPoint-presentaatiotkin. Ohjelmistot ovat pilvipohjaisia ja toimivat kuukausimaksuilla.

Kiinnostuitko?

Kaipaatko apua animaation suunnitteluun ja tuotantoon? Autamme mielellämme. Soita numeroon 010 83 83 600 tai täytä alla oleva lomake ja otamme sinuun yhteyttä.