Tarinallistaminen

Tarinallistamalla sisältömarkkinointiin kiinnostavampaa sisältöä

c2-slash
Luovan sisällön tuottaminen ilman kiinnostavaa bränditarinaa on usein haasteellista. Tarinallistamiseen kuuluu brändinne tarinan avainkohtien määrittely ja sanallistaminen. Ilman tarinaa yrityksenne kelluu kymmenien ja tuhansien yritysten kasvottomassa meressä.

Tarinallistamisen hyödyt

Oma henkilöstö

Yrityksen, tuotteen tai palvelun kohdalla usein unohdetaan tarina, se mistä kaikki alkoi tai minne ollaan menossa. Tarinan luominen sisältöihin on tärkeää, jotta koko yritys kertoo yhtenäistä tarinaa, niin tuotteiden kuin palveluidenkin osalta. Monesti yrityksen olemassaolon kiteyttäminen voimaannuttaa asiakkaiden lisäksi myös omaa henkilöstöä. Omalle tekemiselle merkityksen löytäminen on tärkeää. Mielekkyys on aina kontekstisidonnaista ja etenkin vaikeina aikoina oman työn merkityksettömyys korostuu. Yhä harvemmalla työllä on konkreettinen luonne – jokin fyysinen lopputuote. Siksi strategian jalkauttamisella audiovisuaalisin keinoin on iso merkitys henkilöstön sitoutumisen kannalta.

Asiakkaat

Tarina tekee palvelusta ja tuotteesta inhimillisemmän – se tekee siitä kokemuksen. Yritys pystyy erottumaan ja luomaan kilpailukykyä itselleen kertomalla uniikkia ja kiinnostavaa tarinaa sisältömarkkinointinsa kautta. Tuotteisiin tutustumisen kynnys laskee ja asiakkaiden kontaktointi helpottuu. Monet haluavat tavata itsestään kiinnostavalla ja sympaattisella tavalla viestivän yrityksen edustajan. Myös sitoutumisen aste on syvempää, kun yrityksen tarina on asiakkaalle ennestään tuttu.

Tarina tekee palvelusta ja tuotteesta inhimillisemmän

Vaikka tarinallistaminen usein tuntuu haastavalta, jokaisessa organisaatiossa on kerrottavaa vaikka kuinka paljon. Huippuunsa viritetyllä tarinalla organisaation on mahdollista:

Kasvattaa aikaa, jonka asiakas viettää sisältöjen parissa

Kertomalla kiinnostavia, hauskoja ja jännittäviä asioita organisaatiostanne, brändistänne tai tuotteistanne, yleisönne virittyy oikealle taajuudelle. Jos voitat heidän sympatiansa puolellesi, he katsovat mielellään sisältöjänne ja kuulevat lisää tarinastanne.

Sitouttaa asiakas

Kun asiakas pähkäilee kenen puoleen ongelmansa tai tarpeensa kanssa kääntyisi, hyvä tarina toimii sitouttajana paremmin kuin pelkkä kliininen mainos.

Aktivoida lisämyyntiä

Organisaationne tarinan tunteva asiakas on aina potentiaalisempi kasvattamaan kertaostoksensa määrää, kuin asiakas, joka ostaa vain tarpeeseensa.

Sitouttaa henkilöstöä

Henkilöstö osaa arvostaa työantajaa, jolla on historia. Lyhytkin historia voi olla värikäs ja sympaattinen. Kaikki haluavat merkityksen työlleen. On hienompaa olla osa suurta tarinaa, kuin osa myyntikäyriä, viikkopalavereita ja kustannusyksiköitä.

Jättää vahvempi muistijälki

Hyvät tarinat kerrotaan eteenpäin. Kun viimeksi kuulit hyvän yritystarinan, jäikö se mieleesi? Päädyitkö suosimaan heidän tuotteitaan? Jos vastaus on kyllä ja kyllä, saatat olla valmis organisaationne toimintojen tarinallistamiseen.

Tavataan!

Kiinnostaako organisaation, tuotteen tai palvelun tarinallistaminen? Autamme mielellämme. Soita numeroon 010 83 83 600 tai täytä viereinen lomake ja otamme sinuun yhteyttä.