Someanalyysi

Yleisön ymmärtäminen on sisältömarkkinoinnin kannalta kriittinen tekijä.

c2-slash

Vasta kun tiedät kuka lukee tai katsoo mitäkin sisältöä, ja kuinka he reagoivat tarjoamaasi sisältöön, pääset todella jyvälle sisältösi toimivuudesta. Tämän pohjalta on mahdollista tehostaa sisällöntarjontaa halutuille kohderyhmille.

Yleisöanalyysi

Mitä hyötyä yleisöanalyysista?

Analytiikan pohjalta saadaan vastaukset seuraaviin asioihin:

Demografia

Iällä ja sukupuolella on suuri merkitys sisältöjen suunnittelun osalta. Millaista sisältöä kohderyhmänne haluaa katsoa ja lukea? Analytiikka saattaa paljastaa, että esimerkiksi nuoret miehet viettävät sisältöjen parissa kaksi kertaa vähemmän aikaa kuin nuoret naiset. Mikäli miehet ovat kuitenkin kohderyhmänä, tämän tyyppinen havainto saattaa vaatia muutosta sisältöihin. Analytiikka voi myös paljastaa, että nuoret miehet vierailevat sivulla kolme kertaa nuoria naisia useammin, mutta poistuvat heti. Sisällöillä ja hakukoneoptimoinnilla asiaan voidaan vaikuttaa.

Geografia

Yleisön sijainnilla on vaikutusta sisältöön, etenkin globaalin tuotteen tai palvelun markkinoinnissa. Myös Suomen kokoisessa markkinassa on merkitystä sillä, seurataanko sisältöjä pääasiassa pääkaupunkiseudulla, ympäri maata vai erityisesti vaikkapa Vaasassa. Tapahtumamarkkinoinnin ja muun myyntiaktiviteetin lisääminen niille seuduille, joissa yleisömme jo valmiiksi on, saattaa lisätä merkittävästi myyntiä. Toisaalta jos huomataan tärkeän alueen, vaikkapa Tampereen loistavan poissaolollaan, kannattaa asialle tehdä jotain.

Mobiili, tabletti vai pöytäkone

Voi tuntua yhdentekevältä kuluttaako yleisösi sisältöjä kännykällä, tabletilla vai tietokoneella. No, se ei ole. Myöskään yleisöjen globaali siirtymä mobiiliin ei tee kaikesta sisällöstä mobiiliystävällistä itsestään. Aina kannattaa sparrata ja testata millaiset sisältömuodot voisivat palvella kohderyhmiä parhaiten.

Ostajapersoonat

Yksi hyvä tapa pohtia kohdeyleisöä, on valita potentiaaliselle asiakkaalle nimi, demografia ja geografia. Tehdään lista henkilökohtaisista ja ammatillisista haasteista, joita hän päivittäin kohtaa. Pitääkö hän suklaasta, ajaako Audilla ja käykö usein kalastamassa. Rakennetaan reitti kuinka hän päätyy palvelun tai tuotteen pariin erilaisten sisältöjen kautta. Onko reitti helppokulkuinen vai ärsyttävän hankala? Määritellään ongelmat, jotka tuote tai palvelu ratkaisee. Niin ja kerrotaan ratkaisuista kaikissa kanavissa ja medioissa.

Yleisön tunteminen on tärkeää

Ennen uuden sisällön luomista on kannattaa identifioida, kenelle sisältöä tuotetaan. Tämän pohjalta myös muutosten tekeminen pitkällä aikavälillä on helpompaa. Yleisöanalyysin avulla kaikki voidaan tehdä pohjaten kovaan dataan ja analytiikkaan.

Tavataan!

Kaipaatko apua kohdeyleisönne analysointiin? Autamme mielellämme. Soita numeroon 010 83 83 600 tai täytä viereinen lomake ja otamme sinuun yhteyttä.