VR

Virtuaalitodellisuus elämys vailla vertaa

pi-slash

Voit valjastaa virtuaalitodellisuuden ratkaisut yrityksesi viestinnän ja markkinoinnin tueksi. Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään jo paljon arkkitehtuurissa ja lääketieteessä, sekä koulutuksessa ja peliteollisuudessa. Voit valjastaa virtuaalitodellisuuden ratkaisut yrityksesi viestinnän ja markkinoinnin tueksi. Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään jo paljon arkkitehtuurissa ja lääketieteessä, sekä koulutuksessa ja peliteollisuudessa. Yritysviestinnän osuus hyödyntäjistä kasvaa koko ajan.

Virtuaalinen tarinankerronta

Virtuaalitodellisuuden sovelluksille valmistuu uusia katselulaitteita kovalla tahdilla. Esimerkiksi HTC Vive ja Oculus Rift pitävät tietokoneeseen kytkettävän katselulaitteen osalta kärkipaikkoja. Käytännössä toistaiseksi virtuaalitodellisuuden katselu vaatii tehokkaan tietokoneen, jossa on erityisen tehokas näytönohjain. Tietokone voi olla läppäri tai pöytäkone, mutta olennaista on, että näytönohjain tukee vr-laseja.

Teknologia edellä?

Ratkaisuja, jotka eivät vaadi tehokasta tietokonetta vierelleen löytyy kasapäin. Esimerkiksi Oculus Go ja erilaiset älypuhelimen yhteyteen kytkettävät katselulaitteet tarjoavat monia mahdollisuuksia päästä virtuaalimaailmaan seikkailulle. Irralliset lasit ovat kuitenkin pääsääntöisesti tarkoitettu enemmänkin 360-videoiden katseluun ja ainoastaan kevyeen interaktioon katseltavan sisällön kanssa. Laitteisiin on olemassa myös valmista pelisisältöä.

Muita virtuaalitodellisuuden katselulaitteita ovat esimerkiksi konsoleille rakennetut virtuaalilasit – erityisesti PlayStationVR. Lasit ovat verrattain edulliset hankkia ja PlayStation Store tarjoaa paljon valmista sisältöä katseltavaksi. Se voikin ollakin yksi parhaista keinoista ottaa ensi askeleet virtuaalimaailmassa.

VR-sovellukset on pääsääntöisesti rakennettu joko Unityn tai UnrealEnginen päälle. Molemmat ovat peliteollisuuden kehittämiä erittäin monipuolisia alustoja, jotka kuka tahansa voi netistä veloituksetta ladata tietokoneelleen ja perehtyä sovellusten kehittämiseen. Kaupalliseen hyödyntämiseen hinnoittelumallit löytyvät alustojen verkkosivuilta.

VR vs. video vs. web

Tuotteen tai palvelun esittely verkkosivuilla tekstinä tai videona perustuu kaksiulotteiseen lineaariseen malliin, jossa asioilla on selkeä alku ja loppu. Verkkosivujen tekstit ja kuvat kertovat tuotteen toiminnasta ja pyrkivät selittämään mistä asiassa on kyse. Kuitenkin virtuaalitodellisuus vasta näyttää konkreettisemmin, mitä tarkoitetaan ja antaa mahdollisuuden pelilliseen tutkimusmatkaan. Vaikka viestinnän perussäännöt pätevät myös virtuaalimaailmassa, on kuitenkin paljon asioita, jotka tulee huomioida eri tavalla, verrattuna vaikkapa videotuotantoon.

Virtuaalitodellisuuden teho perustuu sen kykyyn tarjota käyttäjälleen virtuaaliympäristöön uppoutumisen tunne. Kokemus välittää tunteita ja hyödyntää tilaa, valaistusta, ääntä ja vuorovaikutusta. Se luo läsnäolon tunteen ja siirtää kokijan häntä varten luotuun maailmaan. Vuorovaikutus ympäristön kanssa tapahtuu katsomalla, osoittamalla, liikkumalla ja koskettamalla. Mitä enemmän interaktiota, sitä enemmän myös projekti vaatii työtä. Interaktiomahdollisuuksien luominen on huomattavasti resurssi-intensiivisempää, verrattuna vaikkapa 360-videon kuvaamiseen tai 360-animaation tuottamiseen.

Positiivinen elämys

Virtuaalitodellisuus toimii parhaiten kun käytössä on 90 kuvaa sekunnissa (FPS). Mobiililaitteilla 60 kuvaa sekunnissa on vielä hyväksyttävissä. Nämä nopeudet vaativat kuitenkin jo todella paljon laitteistolta ja huonommalla laitteistolla ne jäävät usein saavuttamatta. Tästä seurauksena ei ole ainoastaan huonompi elämys katsojalle, vaan hänelle saattaa tulla myös huimausta ja pahoinvointia. Laitteistolla on siis huomattavan suuri merkitys lopputuotteen katselun osalta, suurempi kuin vaikkapa verkkosivuilla tai videoilla.

Virtuaalitodellisuus toimii parhaiten kun käytössä on 90 kuvaa sekunnissa (FPS). Mobiililaitteilla 60 kuvaa sekunnissa on vielä hyväksyttävissä. Nämä nopeudet vaativat kuitenkin jo todella paljon laitteistolta ja huonommalla laitteistolla ne jäävät usein saavuttamatta. Tästä seurauksena ei ole ainoastaan huonompi elämys katsojalle, vaan hänelle saattaa tulla myös huimausta ja pahoinvointia. Laitteistolla on siis huomattavan suuri merkitys lopputuotteen katselun osalta, suurempi kuin vaikkapa verkkosivuilla tai videoilla.

Virtuaalitodellisuudessa 3D-mallien rakentamisessa hyvän ulkonäön muodostaa näyttävä valaistus, tyylikäs teksturointi ja mehukkaat soundit. Lisäksi tulee huomioida 3D-mallien käytettävyys ja reaaliaikainen renderöitävyys. Mitä raskaampia malleja käsitellään, sitä suuremman konetehon virtuaalimaailma vaatii. Optimointi ja kompromissit ovat tärkeässä roolissa, jotta katsoja saa nähtäväkseen samaan aikaan näyttävän, mutta sulavasti rullaavan virtuaalielämyksen.

Tavataan!

Kaipaatko apua sisältömarkkinointinne suunnitteluun? Autamme mielellämme. Soita numeroon 010 83 83 600 tai täytä viereinen lomake ja otamme sinuun yhteyttä.